Recenzii cărți și filme

Recenzie – Dispariția (Dror Mishani)

Ziua bună, oameni faini! Am terminat cartea Dispariția de vreo săptămână, dar m-am chinuit să scriu recenzia la ea din lipsă de timp (și chef!). Cartea e apărută de mulți ani, eu am mai găsit-o la Târgul Cărții (slabe șanse să mai fie în altă parte), dar mi-a părut rău că nu am citit-o mai repede. Face parte din Seria Neagră de la Editura Trei, din care am înnebunit cumpărând cărți pe bandă. Ce eram eu obișnuită cu Agatha Christie, dar când am descoperit autorii nordici de cărți polițiste, a fost o revelație. La vremea aceea nu am luat-o, fiind scrisă de un autor israelian. Nu știu de ce nu m-a atras. Să fi fost exact din cauza pe care o specifică el în carte … Că de-aia nu au ei asemenea romane, gen Agatha Christie, pentru că în Israel nu au loc crime neobișnuite sau greu de rezolvat?

Nu mă așteptam la mare lucru de la această carte, recunosc. Iar în momentul în care m-am prins un pic de ițele acțiunii, de faptul că un băiat a dispărut… am zis – e clar, nu-l mai găsește și aia e. Totuși, povestea duce un pic mai mult decât atât. Inspectorul Avraham Avraham, cel care preia cazul, gândește poate la fel ca mine. Un băiat care a fugit de acasă pentru a-și speria părinții. Timpul dovedește însă că nu e chiar așa și-i imprimă un sentiment de vinovăție. După o săptămână, se gândește dacă eșecul misiunii nu e din cauză că a tărăgănat căutările.

Un profesor – veriga cheie

Profesorul de engleză al lui Ofer, băiatul dispărut, are un rol ciudat în toată această anchetă. Se implică în rezolvarea cazului, vrea să ajute într-un mod exagerat, ba chiar plantează dovezi false. Ce legătură a fost între el și Ofer și de ce insistă atât de mult cu ajutorul oferit poliției? M-a intrigat destul de mult acest comportament, făcându-mă să mă gândesc la tot felul de posibilități. Nu e o carte ca cele nordice. Dar pentru Israel… pot spune că aș fi curioasă și de alte cărți de gen de acolo!

Dispariția este o carte foarte reușită, nu neobișnuită, dar răsturnările de situație și deznodământul fac din ea un roman polițist ce nu trebuie ratat!