Ați auzit de scriitoarea Elena Ferrante? Ei bine, aflați că au devenit din ce în ce mai populare cărțile scrise de ea. Le-am văzut destul de frecvent și în mâinile călătorilor din București, dar le-am văzut și în mâinile celor din avion, prin diverse țări din Europa. Haideți să vedem cine este Elena Ferrante și ce cărți a scris!

Elena Ferrante este un pseudonim utilizat de o scriitoare italiancă ce își ține identitatea ascunsă foarte foarte bine. Până acum, au existat doar speculații legate de cine este ea cu adevărat întrucât nu a dorit să divulge mai nimic presei, iar unii jurnaliști au demarat anchete pentru a-i afla adevărata identitate. Au pus cap la cap “firimiturile” pe care ea le-a acordat în interviuri, iar jurnalistul de investigație Claudio Gatti a publicat un articol în octombrie 2016 că cea care se află în spatele numelui Elena Ferrante este…Anita Raja, un traducător stabilit la Roma. Articolul a fost mult criticat din cauza violării intimității. Oricum, chiar dacă e adevărat sau nu, e prea puțin important. Ceea ce știm sigur este că a copilărit la Napoli și în prezent scrie (chiar foarte bine), traduce și predă.

Primul roman l-a publicat în 1992, dar a cunoscut cu adevărat succesul odată cu “Romanele Napoletane” (“Neapolitan Novels”). Acestea cuprind patru cărți: “Prietena mea genială” (“My Brilliant Friend”) – 2012, carte ce va fi și ecranizată de HBO, “Povestea noului nume” (“The Story of a New Name”) – 2013, “Cei care pleacă și cei care rămân” (Those who leave and those you stay”) și ultima din această serie: “Povestea fetiței pierdute” (“The Story of the Lost Child”) – 2015.

Inițial, cărțile apar în limba italiană, dar în scurt timp încep să fie traduse în foarte multe limbi de circulație internațională. Ultima carte din seria de patru (“Povestea fetiței pierdute”) a fost votată de New York Times una dintre cele mai bune cărți ale anului 2015.

Toate patru au legătură și urmăresc povestea a două fete extrem de inteligente și perceptive care încearcă să își creeze viața pe care au visat-o dintotdeauna, în cercuri pline de violență și de vicii. Cum era de așteptat, acțiunea se petrece în Italia, mai exact în Napoli. Nu este deloc întâmplătoare locația, întrucât și scriitoarea vine din același loc. Italia poate fi considerată “leagănul” civilizației moderne și multe lucruri au luat naștere chiar acolo. În primul rând, foarte multe jocuri își au originea în Italia și multe hobby-uri pe care le avem azi au existat și în era lui Nero, Claudius și Caligula, pornind de la jocul zarurilor până la pariuri.

Prima carte din serie, “Prietena mea genială”, începe cu un telefon pe care îl primește Elena, o femeie în vârstă de 60 de ani și i se spune că prietena ei din copilărie, Lila, a dispărut. Elena rememorează clipe de când cele două erau doar niște copile și o descrie pe Lila ca pe un copil-prodigy, ce învață singură să citească, iar inteligența ei o intimidează, dar o și apropie de ea. Condițiile precare în care trăiesc nu le oferă o continuitate în educație semnificativă, așa că Lila nu mai e lăsată de părinți să își continue studiile. Părinții Elenei acceptă la insistențele unui profesor că Elena are o înclinație către literatură. Lila se căsătorește la 16 ani cu Stefano, doar pentru că îi promite că îi va finanța firma de pantofi pe care visează să o aibă.

A doua carte, “Povestea noului nume”, prezintă intrigi sentimentale în căsnicia Lilei, dar și cum Lila și băiatul de care era îndrăgostită Elena, Nino, se îndrăgostesc. Lila rămâne însărcinată. Elena, dezamăgită, merge să studieze la Pisa, unde îl cunoaște pe Pietro.

A treia carte prezintă legături și mai complicate între cele două femei și personajele din copilăria lor. Elena se decide să îl părăsească pe Pietro și încă se gândește la Nino. Și, în sfârșit, a patra carte le prezintă pe cele două…mame a doua oară. Elena face un copil cu Nino, deși acesta era însurat cu altă femeie, iar Lila aduce pe lume o fetiță, a lui Enzo, colegul ei programator.

Acestea sunt doar descrieri succinte ale acțiunii din cărți, însă vă recomand să citiți de la prima carte și să vă lăsați conduși de limbajul și de stilul lui Ferrante. Mult mai multe intrigi apar, iar felul în care sunt descrise trăirile celor două fete vă va ține cu sufletul la gură. Criticii o consideră o senzație literară.

HBO a anunțat în 2017 că va ecraniza toate cele patru părți, iar primul sezon deja s-a filmat. “Prietena mea genială” va avea opt episoade, iar toată seria va avea 32 de episoade. Încă nu se cunoaște data oficială de lansare, însă se speculează fie sfârșitul lui 2018, fie 2019.