Deși am fugit de clasici cât am putut, de data asta nu am mai scăpat! Editura Publisol ne aduce în prim-plan Biblioteca secolului XX, o colecție de cărți a acelei perioade. Nu vorbesc aici de Eminescu, Creangă sau alți clasici români, ci de autori care mie nu îmi spuneau nimic până acum. Am aflat cu stupoare că Sofia Nădejde a fost o feministă convinsă, prima femeie din România căreia i-a fost permis să susţină Bacalaureatul într-un liceu de băieţi, prima femeie care a condus o revistă literară, prima femeie care a prezidat un congres al unui partid politic şi autoarea primului roman feminist din istoria literaturii române.

Matilda, soția boierului Mustea, are o relație extraconjugală. Viața ei la țară e una lipsită de griji, fiind considerată o doamnă și iubită de soțul și de copilul ei până la extrem. Însă monotonia pe care o resimte o duce la adulter. Inculpatul este chiar un prieten al boierului, ceva mai tânăr, un parvenit al vremii. Uitasem ce societate era atunci, iar autoarea o zugrăvește cu succes. Mi-au plăcut descrierile, te simți ca la începutul anilor 1900.

”Matilda este primul personaj feminin din literatura din Regat descris printr-un proces complex, urmărit de la început și până la sfârșit în toate stările posibile: dragoste maternă și renunțare, plictis conjugal, gelozie, independență etc.”

Orbită de plăcere mai presus de datorie, Matilda își părăsește familia pentru a-și urma amantul. Însă consecințele plecării sale sunt crunte, atât asupra familiei, cât și asupra sa. Viața sa se schimbă la 180 de grade și constată că nici viața la oraș nu e prea roz. Se trezește că din soția care nu îi acorda atenție soțului care o iubea enorm devine o femeie înnebunită de dragoste pentru un bărbat ce o tratează groaznic. Și totuși, cât poate duce dragostea? Cât poți suporta în momentul în care cel de lângă tine nu te tratează cum ar trebui?

Patimi este primul roman scris de Sofia Nădejde apărut la editura Publisol. Această colecție de autori din secolul XX va aduce în prim-plan nume noi și vă va aminti de societatea din acele timpuri. Voi citiți autori români din acea perioadă?