Orice ați spune, John Saul e un clasic al romanelor horror. Am deja trei cărți la activ scrise de el și pot să spun că nu vi le recomand în nopțile furtunoase sau când sunteți singuri pe acasă. Nu de alta, dar au un efect pronunțat asupra psihicului. Poate că pentru mine Stephen King rămâne maestrul genului și preferatul meu, dar nici cu John Saul nu mi-e de colo. Pentru că știe să creeze momente năucitoare, care te dau peste cap. Iar ultima mea comandă de la Târgul cărții a cuprins exact un titlu de-al său, și anume Pedeapsă păcătoșilor. Am stat un pic să mă gândesc, oscilam între mai multe cărți, dar mi-era dor de ceva mai horror.

Totul începe cu venirea profesorului de psihologie, Peter Balsam, în micul oraș Neilsville. Aici se pare că religia este ridicată un pic la stadiul de fanatism, iar preotul ce conduce școala, monseniorul Peter Vernon, are niște idei cam stricte. Atunci când fetele încep să manifeste tendințe suicidale, devine clar că există anumite probleme. Doar Balsam are curajul să meargă mai departe, descoperind astfel un ordin din vremea Inchiziției, ce desfășoară ritualuri nemaivăzute și la care nu are nimeni acces.

Inițial, probabil că nu te gândești la acest roman ca la unul horror. Poate că nu sunt scene cu prea mult sânge sau ceva extrem de violent. Dar ideea în sine, faptul că cineva se joacă cu mintea ta, toate duc la un thriller-horror psihologic fin. Plus că ritualul secret la care reușește să ia parte Peter Balsam e de-a dreptul chinuitor. Precum și gândurile tinerelor eleve.

Personajele cărții Pedeapsă păcătoșilor

Elevele sunt superficiale. Ăsta e primul lucru la care m-am gândit când a lecturat cartea. Adică zău, niște puștoaice de liceu, cu mintea la băieți și cu prea puțină profunzime. Și care gândește mai mult, respectiv Marilyn, e prea obsedată de religie. Peste tot sunt bisericuțe, la fel ca și-n viața reală. Și chiar dacă această carte a fost scrisă în 1978, treburile din liceu sunt actuale și acum.

Peter Balsam e un tip hotărât, însă poate puțin cam slab. În locul lui, plecam de la prima abatere. Însă curiozitatea lui e prea mare, iar toate acestea atrag dezaprobarea celor din orășel. Pică un pic la mijloc, cum s-ar spune. Monseniorul Vernon este figura cea mai impunătoare din carte, fapt completat și de ideile sale, după cum veți putea vedea dacă citiți cartea.

Pedeapsă păcătoșilor o puteți găsi pe site-ul Târgul cărții, e o carte destul de veche, așa că e posibil să fie probleme cu stocurile. Pe lângă ea, eu vă recomand și alte titluri ale lui John Saul, dacă sunteți amatori ai genului și îl apreciați și pe Stephen King. Voi cu ce noutăți mai veniți?

16 Replies to “Recenzie – Pedeapsă păcătoșilor

1. ce-mi place mie de Targul Cartii pentru ca dau o sansa si cartilor mai vechi si pe multe dintre ele le ofera la preturi mai mult decat ok pentru cam toate buzunarele!