Atunci când am comandat cărțile Ericăi Jong pe Libris, am făcut-o mai mult în joacă, mă gândeam că vor fi plictisitoare și ușor de citit, dar m-am cam înșelat. Deși au apărut în urmă cu mai bine de 40 de ani, Teama de zbor și Teama de moarte abordează probleme de actualitate cu care ne confruntăm noi, femeile, și nu prea vorbim despre ele. Dacă în Teama de zbor am văzut cu ce se confruntă Isadora Wing atunci când este pusă în fața alegerii dintre 2 bărbați, în Teama de moarte este rândul Vanessei, bună prietenă a Isadorei, faimoasă actriță, să treacă prin probleme presante, cum ar fi sexualitatea și moartea.

Vanessa este în pragul vârstei de 60 de ani, fiind căsătorită cu Asher, un bărbat cu 20 de ani mai în vârstă față de ea. Ea trece printr-o criză sexuală, încearcă să găsească alt bărbat cu care să se distreze, dar în același timp este copleșită de probleme din viața sa. Rând pe rând, starea de sănătate a părinților săi se degradează (ambii au vârsta peste 90 de ani), Asher suferă și el un atac, fiica sa naște naște, astfel că Vanessa începe să își pună întrebări referitoare la moarte.

Sexualitatea și ”cheful” din Teama de zbor nu mai sunt atât de prezente în acest roman, aici fiind surprinsă mai mult imaginea morții. Am găsit foarte multe citate care mie mi-au plăcut enorm, paragrafe întregi, cum trecem peste moartea unui părinte, cum facem față, cum să ne împăcăm cu asta.

Cartea este extrem de sensibilă, în ciuda aventurilor intime pe care e povestește Vanessa. M-a făcut și pe mine să îmi pun multe semne de întrebare, și noi, ca și copiii cuiva, suntem egoiști – nu dorim ca părinții să se ducă. Și din păcate, abia după ce se duc începem să îi apreciem mai mult…

Teama de moarte a fost una din puținele cărți care m-a marcat atât de tare și pe care aș da-o oricui s-o citească. Cred că reiese o lecție de viață, și nu puțini vor plânge citind despre percepția morții și a dispariției celor dragi. Este despre sentimente lumești, despre frici și teama de a rămâne singur.

2 Replies to “Recenzie – Teama de moarte (Erica Jong)