Încă de când am primit această carte – Diamantul din șatră, am fost mega-curioasă de ea, întrucât se presupune a fi una mai diferită, prin perspectiva poporului pe care-l descrie. Chiar și autorul, fiind de etnie rromă, m-a abordat destul de timid, neștiind dacă sunt de acord cu un astfel de subiect. Să ne înțelegem: nu fac discriminări! Nu sunt de acord cu oamenii care fac discriminări și care judecă un popor după un singur individ. Așa cum rromii au uscăturile lor, așa se întâmplă și la românii. Câte mame nu și-au abandonat copiii la naștere sau câți bărbați nu și-au ucis părinții? Și ce să facem, zicem că toți sunt o apă și-un pământ? Nicidecum! N-avem voie să facem asta! Mai ales că și etnia rromă are obiceiuri frumoase, lucruri pe care nu le știm și pe care le neglijăm, din păcate.

diamantul-din-satraDiamantul din șatră este un roman amplu, care se întinde pe o perioadă îndelungată și cu o acțiune complexă. Acesta începe cu exilarea rromilor din timpul celui de-al doilea război mondial în Transnistria. Mii de suflete au pierit atunci, pentru cine nu știe, Antonescu nu avea ceva doar împotriva evreilor, ci mai ales împotriva rromilor. Scopul a fost exterminarea aceste etnii, dar nu i-a reușit, fiind asasinat între timp.

Romanul are mai multe planuri, aflăm despre obiceiurile de nuntă din povestea frumoasei Amanda și a lui Paris, despre moarte, despre logodnă și toate cele lumești. Șătrarii, adică rromii liberi, nomazi, erau stabiliți la marginea Bucureștiului, și chiar dacă totul pare desprins dintr-o poveste, viața lor se învârte în jurul simplității, a magiei și a dragostei inocente. Șandor, băiatul actualului bulibașă, este printre puținii care vor să-și depășească condiția și învață să citească pe cont propriu.

Se vorbește despre o comoară ascunsă din vechea expediție spre Transnistria, care ar fi încăput într-un talisman. Moș Godrun lasă acest talisman noului bulibașă, iar acesta îl predă fiilor, și ajunge la Șandor. De aici, încep o serie de asasinate, un om care-și dorește averea nu mai ține cont de seminție și face tot posibilul să pună mâna pe ea. Mai grav este că el face parte din șatră,e unul din ei. Vorba ajunge și la urechea unui interlop, care râvnește și el la bănetul legendar. Șandor are multe încercări de trecut, ajunge și la Paris, își vede frații murind și șatra dezbinându-se. Ce se va alege de ei până la urmă? Vor rezista sau vor cădea?

Romanul are o dimensiune specială, e ca și cum ai intra în altă lume. Bineînțeles, poate unele lucruri par similare cu lumea noastră, dar în mod cert, altele le sunt caracteristice lor. Cartea prezintă și situația căsătoriei între o româncă și-un rrom, și prejudecățile pe care oamenii le au referitoare la ei. Acum vin și vă întreb – oare nu toți suntem oameni și avem drepturi egale? Mai ales când e vorba de oameni care reușesc să se ridice deasupra multora, mai contează etnia sau genul? Cred că și rromii au drepturi, nu sunt de acord cu prejudecățile. Așa că vă invit să-i cunoașteți un pic mai bine prin această carte. Merită, să știți!

Diamantul din șatră e disponibil aici, eu vi-l recomand cu drag, fiind o carte în care veți găsi de toate – atât iubire, gelozie, trădare, blesteme, mister, puterea de a depăși obstacole și de a rămâne uniți în fața oricărui pericol, dar și prietenia adevărată! Este o carte de căpătâi pentru cei ce vor să cunoască mai bine etnia rromă.

8 Replies to “Recenzie – Diamantul din șatră