Revin cu o nouă carte mai departe de zona genului polițist, cu care deja v-am obișnuit. Am tot studiat cărțile de la Editura Herald și mi-au sărit în ochi anumite titluri, astfel că nu m-am putut abține să nu vă prezint și ”altceva”. Da, beletristica e ok, dar sunt momente în care pur și simplu ori nu am chef de ficțiune, ori îmi doresc ceva mai practic. Ori vreau să aflu lucruri și despre alte culturi, alte religii. Tocmai de aceea m-am îndreptat spre Cartea tibetană a morților, unde este descrisă perioada de după moarte în budism.

Budismul este a doua mișcare ce se desprinde din hinduism și are din ce în ce mai mulți adepți. Este o mișcare religioasă și filosofică, ilustrând foarte bine principiile orientale. Întemeietorul este considerat Buddha, fiind un fel de făptură mitică. Deși există date despre viața sa, el a fost tratat ca un zeu, și adorat până în zilele noastre. Budismul are mai multe ramuri, dar toate promovează ”trezirea”, relația cu realitatea. Ce mi s-a părut mie foarte interesant, și este exact ceea ce abordează această carte, este trecerea de după moarte și reîncarnarea conform legilor karmice.

Karma este concepția potrivit căreia absolut tot ce faci ți se întoarce. Pe principiul acțiune-reacțiune. Faci rău, primești rău. Faci bine, vei fi înconjurat de lucruri bune. Asta se aplică și la reîncarnare. Dar, pentru ca omul să atingă starea de Nirvana (adică sfârșitul reîncarnărilor, raiul suprem, fără durere), el trebuie să treacă prin anumite etape și să fie ajutat de cei din jur, de un guru sau de oameni învățați, care îi citesc diverse rugăciuni după moarte pentru a atinge lumina.

Mi-a plăcut foarte mult multitudinea informațiilor și descrierea zeităților din budism. În cele 49 de zile după moarte, sufletul, care de fapt nu este suflet, acest concept fiind desființat, trece prin diferite stări și se întâlnește cu mai multe creaturi. La început, acestea iau o formă pașnică, dar pe parcurs, apar și cele însetate de sânge și mânioase. Omul, însă, trebuie să atingă starea de iluminare, să recunoască adevărul și lumina.

Cartea tibetană a morților mi s-a părut o lectură destul de dificilă, greu de înțeles pentru noi, cei din Europa, care nu avem aceleași valori și sistem de gândire, dar procesul lor e chiar foarte interesant! Dacă vă pasionează subiectul, aici găsiți cartea, care chiar sper să vă stârnească și alte întrebări! Spor la citit și la aflarea adevărului!

26 Replies to “Recenzie – Cartea tibetană a morților

1. Nu am citit nimic despre religia budista sau despre Buddha, in general. Cred in Dumnezeu si nu mi-as schimba gandirea in curand, insa e interesant sa afli despre alte religii si culturi.

2. multumim mult de recenzie sa stii ca mi-a placut mult cartea si cu unele afirmatii sunt total de acord,de fapt este cam ca la noi la crestini doar altfel spus si aranjat!

3. Inainte de a termina recenzia m-am gandit ca este o carte putin dificila si complexa. Nu stiu foarte multe despre aceasta religie, dar cred ca mi-ar placea s-o citesc

4. Nu prea citesc astfel de carti desi am citit articole despre karma si cred ca tot ce faci se intoarce la tine intr-o forma sau alta. Ai dreptate, e un subiect destul de greu pentru cultura noastra europeana.

5. Daca te nasteai pe alt continent ,in ce sau in cine credeai oare?…. Daca te nasteai in India spre exemplu, idolul tau spiritual putea fi Krishna sau Ganesh, nu crezi?….. Este o chestiune ce tine de geografie, , traditii, obiceiuri, educatie, evolutie. Dumnezeu in maniera in care il infatiseaza religia ,nu exista.