Am descoperit eu cam târziu această carte sau nu știu care e faza, că aseară am găsit și serialul, și parcă toată lumea vorbește de Cele treisprezece motive în jurul meu. Chiar sunt curioasă să văd cum e serialul, ce poate să transpună mai mult decât cartea, dar întâi să vă zic ce am regăsit în paginile ei, dacă încă nu știți.

Clay este un adolescent obișnuit care primește un pachet cu 7 casete. Descoperă că acestea sunt de la Hannah, prima sa dragoste, o fată care nu a mai reușit să lupte și s-a sinucis. Cele șapte casete conțin treisprezece motive pentru care Hannah nu a mai vrut să lupte. Iar Clay e unul din ele, cu toate că el nu se știe vinovat de nimic. Așa că el ascultă toate casetele și trebuie să le dea mai departe celor vizați.

Cartea nu este foarte complexă. Limbajul e simplu, personaje relativ puține, dimensiuni reduse. După ce am început să o citesc, chiar mă gândeam să renunț la ea, nu prea m-a atras în mod deosebit. Dar pe parcurs, am înțeles că este mai mult decât un strigăt de ajutor, este un semnal de alarmă. Răutățile și zvonurile pot îngenunchia o persoană puternică și chiar o pot împinge spre gesturi extreme, indiferent de cât de cu capul pe umeri este ea. Eu, cel puțin, așa am perceput totul.

Hannah povestește despre fiecare din cei treisprezece oameni care au jucat un rol în luarea acestei decizii sumbre. Și nu toate au fost clipe urâte, iar Clay știe asta. Dar el se simte copleșit de aceste confesiuni de dincolo de moarte, aș putea spune, și nu înțelege cu ce a greșit el în fața fetei. Nu e o carte excepțională. Nu e nici măcar bună. Dar îți pune anumite semne de întrebare și chiar îți lasă un gust ciudat asupra vieții.

Cele treisprezece motive ar putea fi un refugiu și un ajutor celor care sunt în depresie, celor care oscilează între stări și sentimente. Poate astfel, fiecare ar realiza că e norocos că trăiește și nu ar mai băga în seamă toate nimicurile.

5 Replies to “Recenzie – Cele treisprezece motive