M-am întors din concediu cu câteva titluri noi, dar am rămas restantă cu cele vechi, așa că era cazul să ajung la zi cu ele. Am primit de la Libris luna trecută cartea Falconer și chiar eram curioasă de ea, pentru că din descriere părea a fi una reușită. Totuși, lucrurile nu au decurs așa cum mă așteptam eu… Nu am mai auzit până acum de John Cheever, e un autor complet necunoscut mie. Din ce am reușit să aflu, a trăit în perioada 1912-1982 și a fost destul de controversat. A scris proză scurtă și romane, fiind numit deseori un ”scriitor al suburbiilor”.

Ezekiel Farragut este un profesor care ajunge la închisoare sub acuzația de a-și fi ucis fratele. Nu mi-e clar dacă el chiar a făcut sau nu acest lucru și ăsta a fost primul lucru care m-a dat peste cap. Totuși, acțiunea cărții se învârte în jurul eforturilor acestui personaj de a rămâne integru și de a-și păstra mințile. Înconjurat de fel de fel de oameni pestriți, infractori periculoși, criminali sau hoți, Farragut are un statut privilegiat, pentru că este un om cu carte. Totuși, el resimte singurătatea și nepăsarea din închisoare din plin. Soția sa îl vizitează rar, iar atitudinea sa față de el nu e tocmai una pozitivă.

Cartea descrie procesul transformării lui Farragut de-a lungul unei perioade din închisoare, încercarea de a porni o revoltă și înăbușirea acesteia, prima relație cu un bărbat, dragostea față de acesta și evadarea iubitului. Mi s-a părut încadrarea acestei cărți la categoria thriller una forțată, nepotrivită. Mai repede aș încadra-o la romane psihologice, dar unul foarte ciudat, întrucât nu am putut desprinde mesajul din paginile cărții.

Nu pot spune că este genul meu de carte, deși cred că persoanelor care vor să descopere mai mult din transformarea psihică umană sau a subconștientului le-ar plăcea. Cine este fan al cărților profunde, cu multe detalii din această sferă, sunt ferm convinsă că le-ar fi pe plac. Mie, însă, nu prea.

Voi ce gen de cărți preferați? Vă axați pe genul psihologic sau preferați ceva mai ușor? Credeți că Falconer vi s-ar potrivi ca și lectură?

6 Replies to “Recenzie – Falconer (John Cheever)

1. Hm…nu am citit cartea asa ca nu stiu ce sa zic. Dar…din ceea ce descrii tu nu pare thriller. Am mai gasit carti care erau incadrate la acest gen si nu ar fi trebuit. Nu stiu de ce se fac anumite “clasificari” pentru ca nu pare ca acele persoane au citit cartile, ci doar au ales Ala-bala-portocala. Aici e o problema provenita din momentul lansarii cartii. Cum a fost incadrata de critici/librarii, asa ramane categorisita.